Aanmelding en toelating

Met een vwo-advies van je basisschool kun je je aanmelden op het Zuider Gymnasium. In bijzondere gevallen worden leerlingen met een lager advies aangenomen. Dat gebeurt altijd na intensief contact met de basisschool, ouders en de leerling zelf.

Aanmelding
De aanmeldperiode voor het schooljaar 2024-2025 vindt plaats van maandag 18 maart t/m maandag 1 april. Vanaf 2024-2025 hebben we geen brugklas voor atheneumleerlingen meer.

Op de onderstaande data organiseren we van 15.00 tot 18.00 uur aanmeldmiddagen:

• Maandag 18 maart
  • Dinsdag 19 maart
  • Woensdag 20 maart
  • Donderdag 21 maart
  • Vrijdag 22 maart
  • Maandag 25 maart
  • Dinsdag 26 maart
  • Woensdag 27 maart
  • Donderdag 28 maart

Om voor iedereen voldoende tijd te hebben, is het nodig om vooraf een afspraak te maken. Dat gaat als volgt:

• Kies twee voorkeurdata uit het bovenstaande lijstje.
  • Bepaal per datum het gewenste tijdstip voor de afspraak. De mogelijke tijden zijn 15.00, 15.30, 16.00, 16.30, 17.00 en 17.30 uur.
  • Mail het lijstje met de voorkeursdata en tijden naar aanmelden@zuidergymnasium.nl. Vermeld daarbij ook de naam van de nieuwe leerling en of er al een kennismakingsgesprek is gevoerd of niet.
  • Na ontvangst sturen we een afspraakbevestiging met daarin de definitieve datum en tijd.

De OverstapRoute

We volgen bij de aanmelding en toelating De OverstapRoute, deze is hier te vinden. In De OverstapRoute staat wat er van de basisschool, de middelbare school en van ouders wordt verwacht. In de speciaal daarvoor gemaakte OverstapRouteKaarten zijn in één oogopslag de stappen te zien die nodig zijn voor aanmelding.

Als er zich meer leerlingen aanmelden dan dat er plaatsen zijn in onze brugklassen, wordt voorrang gegeven aan:

1. Leerlingen van de Zuider gymnasiumbasisschool;
  2. Leerlingen die het Pregymnasium van onze school met goed gevolg hebben doorlopen.

Ondersteuningsbehoefte

Als je een specifieke ondersteuningsbehoefte hebt, wordt goed gekeken of we aan de zorgplicht kunnen voldoen. De afweging en beslissing hierover worden per leerling gemaakt, dus ook hierbij leveren we maatwerk.

Heb je nog vragen?

Neem dan contact op met dhr. C.B. Eijsberg, leerjaarcoördinator klas 1 (c.b.eijsberg@zuidergymnasium.nl). Hij kan ook meer informatie geven over het behalen van een atheneumdiploma.

Leerlingen met een hulpvraag

Bij het toelaten van leerlingen wordt zorgvuldig gekeken of de school kan voorzien in de ondersteuningsbehoefte van individuele leerlingen. Bij aanmelding op onze school geldt een informatieplicht. Dit houdt in dat ouders alle (onderzoeks)gegevens die van belang zijn voor het functioneren van de leerling op school, beschikbaar stellen.