Decanaat

Op het Zuider Gymnasium begeleiden wij leerlingen bij de profielkeuze en het kiezen van een vervolgstudie. Wij helpen je te ontdekken wat je kunt en wat je wilt.

Aan het eind van de derde klas kies je één van de vier profielen:

• Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek

Tijdens de mentorles word je bij je keuze begeleid door je mentor. Vanuit school is er ook de decaan die verschillende activiteiten verzorgt en bij wie je terecht kunt als je vragen hebt. Daarnaast organiseren we in de derde klas een zogeheten profielweek, waarin alle activiteiten in het teken staan van de profielkeuze. We brengen dan bijvoorbeeld een bezoek aan de TU Delft. Voordat je een definitieve profielkeuze maakt, vergadert het docententeam erover. Ook voeren we hierover nog een gesprek met jou en je ouders.

In de bovenbouw komen we verder in contact met de Erasmus Universiteit. Die verzorgt namelijk een ondersteunend programma bij het schrijven van je profielwerkstuk. In de vijfde klas doe je een 'snuffelstage', waarbij je gedurende drie tot vijf dagen stage loopt bij een zelfgekozen instelling of bedrijf. Het niveau dat gevraagd wordt, is HBO of WO. Ieder jaar opnieuw zijn van alle betrokken partijen de reacties positief en geven onze leerlingen aan hier veel van te leren!

In de vierde en vijfde klas word je gestimuleerd om open dagen te bezoeken en je in te schrijven voor een proefles. Daarnaast kun je deelnemen aan de Studiebeurs Rotterdam, een groot voorlichtingsevenement in Rotterdam, waar bijna alle vervolgopleidingen zich presenteren. Je kunt je verder inschrijven voor extra programma’s aan universiteiten, zoals PreClass van de Universiteit Leiden en de Junior TU Delft.

Tijdens de profielweek in klas 3, maar ook in de bovenbouw organiseren we speeddates met rolmodellen. Dit kunnen studenten zijn of mensen uit verschillende werkvelden. Ook wordt aandacht besteed aan het schrijven van een goede motivatiebrief met het oog op de studie die je wilt volgen en zijn er voorlichtingen op school van verschillende universiteiten en hogescholen.

Al deze activiteiten maken deel uit van de loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) die onderdeel is van het examenprogramma.

Een belangrijke site die je op het gebied van profielkeuzes en studies interessante informatie kan geven, is www.studiekeuze123.nl. Ook kun je je hier inlezen over wat de verschillende profielen inhouden, wat het verschil is tussen hbo en wo en andere interessante dingen die helpen bij het maken van de juiste profiel- en studiekeuze (het digitaal portfolio). Onze decaan, dhr. J. van Diggelen, is bereikbaar via e-mail: decaan@zuidergymnasium.nl.

Een goede profiel- of studiekeuze? Met de juiste begeleiding maak je die zelf!