Pregymnasium

‘School is saai’ is een opmerking die onze Pregymnasiasten nooit zullen maken. Op het Zuider Gymnasium verzorgen wij namelijk niet alleen onderwijs aan onze middelbare scholieren, maar ook aan talentvolle leerlingen van de basisscholen. Wij hebben geconstateerd dat veel basisscholieren uitdaging missen op hun school en hierdoor minder gemotiveerd raken om naar school te gaan. Daarom is een aantal jaar geleden het Pregymnasium in het leven geroepen. Inmiddels is het Pregymnasium een begrip geworden in Rotterdam-Zuid en omstreken.

Het Pregymnasium biedt iedere week (met uitzondering van vakanties en feestdagen) een uitdagend en innovatief programma aan voor groep 8-leerlingen die uitdaging missen op de basisschool. Het programma voor het schooljaar 2024-2025 is als volgt:

• Blok 1: 23 september t/m 18 november 2024
  • Blok 2: 6 januari t/m 3 maart 2025
  • Blok 3 vindt plaats in het voorjaar van 2025 en is alleen voor leerlingen die zich hebben ingeschreven en zijn toegelaten op onze school. Aanmelding hiervoor is nu nog niet mogelijk.

De eerste les van de dag wordt steeds gegeven door een docent van het Zuider Gymnasium, bijvoorbeeld van Frans of de klassieke talen, om zo het gevoel te geven hoe het er op de middelbare school aan toegaat. Hier hebben wij voor gekozen om de overstap van groep 8 naar de brugklas makkelijker te maken. Daarnaast worden er in de middag leuke en uitdagende workshops aangeboden door verschillende externen. Als jij altijd al eens fossielen hebt willen zoeken, Chinees hebt willen leren, geïnteresseerd bent in kunst of jezelf de nieuwe Max Verstappen wilt voelen tijdens de Formule 1-workshop, ben je bij ons aan het juiste adres! En dit is maar een kleine greep uit de hoeveelheid workshops die je bij het Pregymnasium krijgt. In blok 3 volg je niet alleen interessante workshops en uitdagende lessen van onze docenten, maar neem je ook deel aan een sprinttraject voor één van de volgende middelbareschoolvakken (onder voorbehoud): biologie, klassieke talen of wiskunde. Bij deze sprintlessen krijg je elke week les van één van onze uitstekende vakdocenten in het door jou gekozen vak. Zij zullen je wegwijs maken in het vak, zodat je een goede basis opbouwt en al een voorsprong hebt wanneer je dit vak krijgt in de brugklas.

Bijdrage

Per blok vragen we een ouderbijdrage van 60 Euro. Voor deze bijdrage is gekozen om zo een uitstekend programma neer te kunnen zetten. Het is mogelijk om met meerdere blokken van het Pregymnasium mee te doen. De programma’s variëren namelijk per blok. Maar let wel op, want vol = vol! Steeds meer leerlingen van basisscholen uit Rotterdam en omstreken kiezen voor ons Pregymnasium.

Ben jij ook nieuwsgierig geworden?

Mail dan voor meer informatie naar onze coördinator Michael Vermeer via pre@zuidergymnasium.nl. Wij kijken uit naar je komst!

Goede samenwerking met ouders en basisscholen

We werken nauw samen met ouders en basisscholen over de leerlingen die deelnemen aan het Pregymnasium. Ieder schooljaar organiseren we daarom evaluatiemomenten met ouders en met directieleden, leerkrachten en begeleiders van de basisscholen. Daarnaast zijn we ook tussendoor natuurlijk altijd bereikbaar voor vragen en suggesties!