Het Zuider Gymnasium wint de Rotterdam Architectuurprijs 2023!

In april werd bekend dat ons ‘nieuwe’ gebouw, het Poortgebouw van het voormalige Zuiderziekenhuis, was genomineerd voor de Rotterdam Architectuurprijs 2023. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan een bouwproject dat de kwaliteit van de Rotterdamse bouwproductie in haar volle breedte laat zien.

Op woensdag 7 juni vond tijdens de Rotterdam Architectuur Maand de uitreiking plaats en werd duidelijk dat de vakjury het Zuider Gymnasium tot winnaar had gekozen. De jury spreekt grote waardering uit voor de inzet van actiegroepen en de gemeente, die de voorgenomen sloop van het Zuiderziekenhuis hebben weten te voorkomen. ‘Met de vestiging van het gymnasium in het poortgebouw van het voormalige Zuiderziekenhuis gaat dit monumentale complex een nieuwe toekomst tegemoet’, stelt zij. Ook de duurzaamheid van het gebouw wordt geprezen: ‘Hergebruik van een bestaand gebouw is voor de jury een vanzelfsprekend duurzame keuze vanuit het oogpunt van materiaalgebruik. In de transformatie van het poortgebouw ziet zij echter ook een vorm van maatschappelijke duurzaamheid die haar raakt’. Het Zuider Gymnasium is ‘een leeromgeving waarin de geschiedenis van de gemeenschap tastbaar en voelbaar aanwezig is’ en ‘brengt verbinding en een optimistische blik op de toekomst’.

Bij de publieksprijs won onze school de tweede prijs en ook daarbij vielen de lovende woorden van de stemmers op. Deze gingen vrijwel zonder uitzondering over de betekenis van het behoud van het Zuiderziekenhuis. Een stemmer schrijft: ‘In een stad met zo weinig mooie oude gebouwen moet je de panden die je hebt, koesteren’. Ook is opvallend hoeveel stemmers zich persoonlijk verbonden voelen met ons gebouw: ‘Dit gebouw hoort bij Rotterdam. Ik ken het al mijn hele leven: mijn kleinzoon is er geboren en tweede kleinzoon gaat er nu naar school. Fantastisch mooi gerenoveerd met een prachtige nieuwe bestemming’. Dat het eerste categorale gymnasium op Rotterdam Zuid in dit historische gebouw een plek vindt, is voor veel stemmers een krachtig symbool: ‘Dit project brengt wat Zuid hard nodig heeft: kwaliteit, toekomstperspectief en waardering voor wat er al is.’ en: ‘Dit is een gebouw met geschiedenis waar toekomst gecreëerd wordt!’.

Het volledige juryrapport is hier te vinden.