De internationale finale van de Sci-Tech Challenge

Na de winst bij de nationale finale van de Sci-Tech Challenge ging het Zuider Gymnasium-team EDUrability vorige week naar de Europese finale in Brussel.

Ouissam uit klas 5 was één van onze deelnemende leerlingen en vertelt:

‘Op 9 mei vertrokken we met meneer Van den Brink naar Brussel voor de Europese Sci-Tech Challenge. Dat is een jaarlijks terugkerende wedstrijd voor leerlingen om met behulp van hun vaardigheden een moderne uitdaging voor de samenleving op te lossen. Dit jaar namen de landen Cyprus, Hongarije, Tsjechië, België en uiteraard Nederland deel aan de Europese finale.

De uitdaging van dit jaar luidde: ‘A more sustainable 2024 Olympic Games in Paris’. Het was de bedoeling dat er in teamverband (gemengde groepjes van vijf met elk een teamgenoot uit één van de bovengenoemde landen) realistische, duurzame en betaalbare ideeën bedacht werden voor de gestelde uitdaging.

Overdag werkten we hard aan de challenge en 's avonds genoten we van de culturele aspecten van Brussel, zoals het verkennen van historische bezienswaardigheden en deelname aan een gezellig networking dinner. We luisterden ook naar inspirerende sprekers, onder wie high-level panelleden van ExxonMobil, die ons enthousiasmeerden met hun visie op een duurzame toekomst en het belang van innovatie en technologie. Na de eindpresentaties werd het team waarin ook “onze” Jasmijn uit klas 4 zat, uitgeroepen tot de winnaar van deze internationale finale.

De hele ervaring was zowel uitdagend als verrijkend, waarbij we ons technisch talent konden laten zien en tegelijkertijd genoten van de charme van Brussel!’